dimarts, 13 de novembre del 2012

Visita guiada al MNAC: SO I COLOR

Avui Dimarts 13 de novembre hem realitzat la segona activitat de la SAE.

Aquesta segona activitat consistia a fer una visita guiada al MNAC (Museu Nacional d'Art de Catalunya).
La vistia però, no era una visita qualsevol sinó una "simulació" d'un grup d'Infantil. És a dir, per un dia, totes nosaltres hem tornat a ser nenes de 3-5 anys.

El MNAC té un espai anomenat L'educart. L'educart és una proposta que situa i defineix l'art com a part essencial de l'educació de les persones, com a forma de coneixement i sensibilització. La contemplació de l'obra d'art ens aporta una manera nova de mirar el món. Definició de la web del MNAC.

WEB: http://www.mnac.cat/educart/profesorado.jsp?lan=001

En aquest espai, dins d'Educació Infantil, hi ha tres visites diferents: Històries de Relleu (visita taller), Dansa de fades i follets (visita taller) i So i Color (visita dinamitzada).

- En el meu cas, la visita ha sigut So i Color al Romànic. El fet que sigui una visita dinamitzada vol dir que va acompanyada de materials "atractius" com titella, música, puzzles, etc.

Vegem com els nens d'infantil coneixen l'art romànic: visita d'1 hora

  1. Benvinguda als alumnes
  2. Presentació d'en Geroni. Als nens se'ls hi explica una història on els protagonistes són el Geroni, els seus amics de les pintures i ells. En Geroni és un jutglar de l'edat mitjana que viu des de fa 1000 anys al museu. Com és molt vellet no surt mai i els nens i les nenes i altres coneguts seus, el van a visitar. El Geroni sempre envia una carta a l'escola convidant-los a que vagin a visitar-lo. A més a més, el grup/classe s'aprèn la cançó del joglar. Els seus amics de les pintures són les tres parades on els nens faran les següents activitats.
  3. Entrada a la casa i trobada amb el Geroni. El despertem, cantem la cançó i comencem la visita.
  4. A la visita hi ha tres parades*. La primera d'elles són els Serafins, tres àngels amb moltes ales i, dins les ales, molts ulls. Amb els serafins es treballen les diferents cares que pot tenir una persona. La segona parada és el Crist de Taull. Aquí se'ls hi posa el Cant de la Cuïlla com a cant d'entrada . Amb el Crist de Taull es treballen els colors i "què es pot dir amb les mans". A més a més, fan un puzzle d'en Crist de Taull. L'última parada és El Griu (animal fantàstic). Aquí se'ls hi explica el conte del griu, el qual, fa molts anys, vigilava els tresors dels castell. El tresor més gran és el llimoner, amb llimones d'or que curaven totes les malalties, que hi ha al seu costat. La seva llarga cua esborrava les petjades per què els lladres no el trobessin.  Aquí també hi ha l'opció de fer un puzzle amb concepte hibrid (creació d'animals).
  5. Tornem a trobar-nos amb en Geroni, cantem la cançó i ens acomiadem. 

*Hi ha cinc parades diferents, tot i que només es seleccionen tres. Les altres dues són La mare de Déu i Senefes. En la primera es treballa l'amor entre la mare i el nen i, en la segona, les senefes amb relació a sons.

Proposta so i color: http://www.mnac.cat/doc/lan_001/So_ColorAlRomanic.pdf

Enlace permanente de imagen incrustada
Mitjançant BlackBerry by Dèbora Segura




Conferència de l'Anna Pérez: El mestr@ i les TAC

Ahir, dia 12 de novembre de 2012 va començar la SAE (setmana d'activitats extraordinàries).


La primera activitat que hem realitzat ha sigut assistir a una conferència sobre El mestr@ i les TAC (Tecnologia de l'aprenentatge i coneixement.)
La conferenciant, en aquest cas va ser l'Anna Pérez, mestra, especialitzada en les TAC, d'una escola del Raval, un barri de Barcelona.

Jo d'aquesta exposició vull destacar 10 punts que em van cridar l'atenció i que considero importants:

  1. No es tracta de parlar de màquines, sinó de canvi metodològic. Treballar amb diverses fonts inclòs, tocar, experimentar i crear.
  2. Actualment, tenim escoles amb una estructura del s.XIX, profes del s.XX i alumnes del s.XXI
  3. Com ha de ser un mestr@ avui en dia? Taxonomia de Bloom + TAC (1956)
Un mestr@ ha de recordar, comprendre, aplicar, analitzar, avaluar i crear. Relacionat amb les TAC són especialment recordar, comprendre i, en aquest cas, motivar.

     4. Per poder treballar amb aquesta metodologia el mestre ha de passar de ser:

- Analògic a Digital
- Lligat a Mòbil: abans estava lligada als llibres, pissarra i experiències. Ara, ha de fer més participatius   
  als alumnes.
- Aïllat a Connectat: la manera de COM et relaciones amb els mestres, pares, alumnes ha canviat 
  completament
- Genèric a Personal: Els mestres eren mestres i prou. Ara, tenen nom, són persones dins de la xarxa.   
  Aquest nom serveis per tenir referències, tant personals com professionals.
- Consumidor a Creador: Amb llibre de text o no, pots crear activitats a mida per als alumnes. Alguns 
  exemples de com crear activitats són les webquest, lloc web (google), educaplay, pedcast, youtube, 
  jclick i moodle.
- Tancat a Obert: abans la dita era "Cada maestrillo tiene su librillo". Ara, Les TAC ens permeten ser 
  més oberts i així, aprendre dels altres, És a dir, estem en continu aprenentatge.

     5. El fet que un mestr@ sigui d'una manera determinada ens permet més comunicació, compartir tot 
         allò que aprenem amb els altres, poder col·laborar i discutir.
     6. Cal donar poder i autoritat als alumnes i conferir-los el sentiment de ser els "amos" del seu propi   
         treball. Ser mestre dels altres (empowerment).
     7. Si nosaltres treballem en xarxa, aconseguirem que els altres també ho facin. 
     8. Fer conscients als alumnes que darerre d'una pantalla hi ha persones.
     9. Amb ordinadors, pantalles, etc, també es fer treball cooperatiu.
   10. Un mestr@ sempre ha de tenir recursos per quan el que té previst fer no es pot dur a terme.

Enlace permanente de imagen incrustada   Enlace permanente de imagen incrustada