QUÈ ÉS LA CONCEPTUALITZACIÓ?
La conceptualització és la classificació, senzilla i antiga, que es basa en quatre metàfores.
LES QUATRE METÀFORES:
- La metàfora tutorial: l'ordinador com a tutor
Aquesta metàfora està relacionada amb el model tradicional d'ensenyament-aprenentatge. L'ordinador inicia, l'alumne respon i l'ordinador avalua: a continuació l'ordinador inicia un nou cicle. Com que en aquests casos l'ordinador no és prou intel·ligent com per saber quina errada té l'alumne i per què, normalment no s'utilitzen els sistemes tutorials intel·ligents i sí, els programes d'exercici i pràctica. Exemple: genmagic
http://cristinafor.blogspot.com.es
2. La metàfora de la construcció: l'ordinador com a alumne
Aquesta és una visió de l'ús educatiu de l'ordinador centrat en l'alumne. Ell és qui controla la màquina i no a l'inrevés. Exemple: winlogo
http://javierld85.blogspot.com.es/2010_06_01_archive.html
3. La metàfora del laboratori: l'ordinador com a simulador
Quan parlem de l'ordinador com a simulador ens referim a què l'ordinador fa de simulador i els alumnes aprenen observant i experimentant. Els simuladors són una evolució dels sistemes tutorials que permeten un aprenentatge per descoberta semblant, però molt més acotada, al que es produeix en els micromons*. Exemple: Els Sims, Microsoft Flight Simulator, BVE Trainsim, etc
http://gestioinformacioeducacio.blogspot.com.es/2012/12/conceptualitzacio-de-la-naturalesa-de_3920.html
* L'alumne construeix idees a partir de la seva activitat exploratòria en un ambient d'aprenentatge per descoberta on l'alumne necessàriament reflexiu i actiu; és ell que "ensenya", donant instruccions a l'ordinador per indicar-li les tasques que ha de fer. Papert
4. La metàfora de la caixa d'eines: l'ordinador com a eina
L'ús de l'ordinador com a eina és cada cop més freqüent a la nostra vida diària. Cada cop més, s'està introduint als infants, ja que l'ordinador ens permeten gestionar i organitzar la informació. Tot i així, com diu el Jordi Vivancos, és important no veure només l'ordinador com una eina. Aquest fet fa que ens limiti a poder utilitzar-lo en totes les seves possibilitats i en els entorns educatius.
http://ticotac.blogspot.com.es/2007/03/les-tic-sn-sols-una-eina.html
Altres adreces d'interès:
http://hectorros.blogspot.com.es/2009/12/les-funcions-de-lordinador.html
http://gestioinformacioeducacio.blogspot.com.es/2012/12/conceptualitzacio-de-la-naturalesa-de_3920.html
http://javierld85.blogspot.com.es/2010_06_01_archive.html
Quan parlem de l'ordinador com a simulador ens referim a què l'ordinador fa de simulador i els alumnes aprenen observant i experimentant. Els simuladors són una evolució dels sistemes tutorials que permeten un aprenentatge per descoberta semblant, però molt més acotada, al que es produeix en els micromons*. Exemple: Els Sims, Microsoft Flight Simulator, BVE Trainsim, etc
http://gestioinformacioeducacio.blogspot.com.es/2012/12/conceptualitzacio-de-la-naturalesa-de_3920.html
* L'alumne construeix idees a partir de la seva activitat exploratòria en un ambient d'aprenentatge per descoberta on l'alumne necessàriament reflexiu i actiu; és ell que "ensenya", donant instruccions a l'ordinador per indicar-li les tasques que ha de fer. Papert
4. La metàfora de la caixa d'eines: l'ordinador com a eina
L'ús de l'ordinador com a eina és cada cop més freqüent a la nostra vida diària. Cada cop més, s'està introduint als infants, ja que l'ordinador ens permeten gestionar i organitzar la informació. Tot i així, com diu el Jordi Vivancos, és important no veure només l'ordinador com una eina. Aquest fet fa que ens limiti a poder utilitzar-lo en totes les seves possibilitats i en els entorns educatius.
http://ticotac.blogspot.com.es/2007/03/les-tic-sn-sols-una-eina.html
Altres adreces d'interès:
http://hectorros.blogspot.com.es/2009/12/les-funcions-de-lordinador.html
http://gestioinformacioeducacio.blogspot.com.es/2012/12/conceptualitzacio-de-la-naturalesa-de_3920.html
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada